Кой е пилотът в самолета ? Когато шофьорът вярва в безсмъртието, животът на пътниците е в опасност.*

Кълнем се в смъртта ви, другари, и във всеки загинал герой, че скоро часът ще удари, часът на съветския строй! Червеното слънце ще грейне във всички бедняшки сърца и в новия кървав септември – кълнем се – ще бием врага! Христо Кърпачев – „Септемврийци“

Не знам за вас, но за мен звученето на широко прокламираната предизборна програма на БСП за промяна на България ми звучи точно в стилистиката на Кърпачев. Изобщо това, което социалистите обещават да няма нито един беден след техния мандат звучи много повече по кърпачевски, отколкото реално възможно. Няма да се спирам подробно върху предизборните предложения на БСП. Винаги когато на социалистите им замирише на власт, те обещават изобилни блага и всеки път, когато допуснем тази власт да се случи резултатът е един – катастрофа и разруха за България. Така че наистина няма значение какво ни казват, важно е да помним какво правят от Луканов, през Виденов, Станишев и Орешарски. Спирам се обаче на един отхвърлен от обществото като вреден за България проект, който БСП желае да реанимира отново. Това е проектът за изграждане и експлоатиране на нефтопровода Бургас – Александруполис. Като човек, който работи в областа на туризма на българското Черноморие съм изумен, че след всичко , което се изговори във времето срещу проекта, след местните референдуми които го отхвърлиха категорично, днес БСП проявява инатливо нахалство и отново иска да го наложи. В документа приет на последния конгрес на БСП е записано следното: „Държавна подкрепа за развитие на големите български енергийни инфраструктурни проекти – АЕЦ „Белене”, Бургас – Александруполис и газови връзки и коридори с доказана икономическа активност”. За АЕЦ „Белене“ няма какво да кажа, всички все още плащаме за безумията на БСП там. За всички, които са забравили за какво точно става дума в проекта Бургас – Александруполис, припомням: През 2007 г. беше подписано споразумение за сътрудничество за изграждане и експлоатация на нефтопровода Бургас – Александруполис. От българска страна то е подписано от Сергей Станишев. Впоследствие е регистрирана международна проектна компания, собственик на нефтопровода. Между страните участнички собствеността се дели по следния начин: 51% за Русия и по 24.5% съответно за България и Гърция. Тоест със самото възникване на проекта става ясно, че той е приемуществено руски, като най – големият дял от печалбата е предвиден за руската страна, а най – големият дял от негативите се предвижда да понесе българската страна. За другите две страни подписаният договор е супер изгоден, защото Русия ще продава своя нефт на Европа без никакви рискове, Гърция получава „петролен извор“ в Александруполис отново без никакви рискове, а Българие е просто трасе, с дължина около 300 км. през което минават тръби с нефт, с всички рискове от екологична катастрофа при доста съмнително обещание за приход, който според Георги Първанов би бил около 35 млн. долара годишно от транзитни такси. Казвам, че приходът е съмнителен, защото ние бихме получили тези пари ако нефтопроводът работи с пълен капацитет. Никой обаче не гарантира количествата транспортиран петрол. Само за сравнение – приходите от туристическия сектор в България за 2016 г. са около 5.5 млрд лева, като 70% от тях идват от летен туризъм, който се осъществява главно по Черноморието. Припомням и част от основните възражения коментирани в обществени обсъждания по онова време и залегнали в доклада за ОВОС:

1. Трасето на тръбопровода пресича големи области, включени в мрежата на Натура 2000. 

2. При вариант разтоварване с Естакада ще има драгиране на морското дъно в залива Ченгене скеле в размер на 8 милиона куб. м. пясъци и глина, което вероятно ще наруши много екосистеми по морското дъно, както и при депониране на изкопаната маса, отново в морето на място източно от Созопол. 

3. Наличието на промишлени съоръжения в районите, използвани или определени за отдих поражда сериозна загриженост у заинтересованите страни, ангажирани в туристическия бизнес. Туризмът е основният източник на приходи за много домакинства в областта. Основната загриженост е към намаляването на потока от туристи поради потенциалната опасност от замърсяване при разлив на нефт. 

4. Не централен, но също важен за туризма е въпросът за визуалното въздействие на съоръженията на тръбопровода (помпени станции, резервоари и др.), танкери и обслужващи плавателни съдове. 

5. Наличието на забранени за достъп зони, около морските съоръжения на проекта ще удължи маршрутите на риболовните лодки, които ще трябва да заобикалят тези зони и ще намалят площта за риболов, тъй като риболовът в тези зони ще бъде забранен.

6. В допълнение, драгирането (само за алтернатива с Естакада), увеличеният трафик и евентуални нефтени разливи могат да влошат качеството на морската среда в залива и да прогонят рибата от него. 

7. Повечето от изразените опасения обаче гравитират около безопасността на предлаганата система за разтоварване на танкерите – единичните закотвени платформи. ЕЗП са относително нови съоръжения, които не са използвани в България до момента и по тази причина са непознати. 

8. Опасенията на населението по отношение на безопасност и замърсяване също така се подхранват от опита на рафинерията Нефтохим и НТ Росенец и двете собственост на Лукойл Нефтохим. В миналото Бургаският залив и близкото крайбрежие са потърпевши многократно от малки разливи на нефт. 

9. Заинтересованите страни се опасяват не само за бреговата ивица в Бургаския залив, но и за цялото крайбрежие между нос Емине и река Резовска (до границата с Турция). На сушата особено „горещи“ теми са пресичането на язовир Мандра и на големите реки – Марица и Тунджа. 

10. Предвижданият микротунел под Мандренското езеро, за да не преминават по открит начин тръбите също вероятно ще наруши някои екосистеми в езерото. 

11. Вероятни ограничения върху плаванията на рибарските лодки, яхти, моторни лодки, които са особено активни през летния сезон. 

С две думи – БСП има намерение да подложи на риск от екологична катастрофа Черно море и Странджа, която е защитена територия, бизнеса на хиляди хора по Черноморието, които се изхранват от дейности свързани с туризма като с „малко, но завинаги“ прогони туристите от Черно море, риболова и каквото още се сетите. Не знам как при това положение Нинова и Драгомир Стойнев – инициатор на възобновяването на проекта, имат намерение да увеличат населението ни до 8 млн. Моята прогноза е, че ако този проект се осъществи, населението живеещо по Черноморието с писъци ще напусне, защото ще бъде лишено от дом и препитание. Нямам представа как с такъв проект ще борят именно бедността, когато той обрича на бедност всички, с изключение на неговите апологети, които предполагам са добре платени от най-заинтересованата страна. Кажете ми, защо инвестирахме толкова милиони за пречиствателни станции в Черно море, които вече видно направиха водите му по-чисти, като само с един проект БСП има намерение да ликвидира това изключително природно богатство?

За всеки здравомислещ човек става повече от ясно, че зад желанието на БСП за реанимиране на нефтопровода няма как да стоят родолюбиви икономически подбуди, а по-скоро става дума за защита интересите на Русия – вечният работодател на политическия елит на БСП. Вероятно точно това е имала предвид и Корнелия Нинова, когато докладва пред своя конгрес, че: „Днес имаме още една важна задача – с нашия Национален план за България да посочим друг и различен път от 25-годишния преход на развитие”. За всеки здравомислещ човек е ясно, че този път най – вероятно изключва принадлежността ни към европейските ценности и структури, изключва демократичното ни развитие, а най-вече националния ни интерес. Става ясно, че основният „враг“ на БСП са хората, които работят и с труда си увеличават националното богатство и които по кърпачевски те ще сразят. Ясно е, че има пилот в самолета на БСП, но кой е той? И за да не удари никога повече „часът на съветския строй“, както и за да продължим да се радваме на все по-чистите и сини води на Черно море – никога не бива да допускаме БСП да се докосва до управлението на България.

* еврейска мъдрост

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s